Home >> Referenciák >>
Párisi udvar tetőcserép rekonstrukció
Budapest, 2019
A műemléki igényű tetőcserép gyártás az építészeti kerámia rekonstrukció világának hosszan húzódó akut problémája. Engem ez a kérdés 2018. nyaráig messze elkerült, viszont a Párizsi Udvar passzázsán dolgozva szemünk elé keveredett a 6. szinti felépítmények héjazása. A tetőn 3 féle cserép volt megkülönböztethető, egy építés korabeli (!) bordázott, és a két XX. századi replika. A felmérés jól megmutatta, hogy 12 féle ívre gyártották a cserepeket annak érdekében, hogy az íves felépítményeket megfelelő módon fedhessék. A mázas megjelenés változatos volt, a liláktól a sárgás zöldön keresztül a mély fűzöldig. 7000 db cserepet tudtunk megmenteni az eredeti mennyiségből, azt letisztítottuk, majd további 6000 db-t legyártottunk. Elérkeztünk a tetőcserép gyártási probléma gyökeréhez. Mázas kültéri cserepet gyártani nem a legnehezebb szilikátipari feladat. A szabvány jól meghatározza a műszaki követelményeket, a mázak megjelenését kiadja az eredeti kompozíció. Igen ám, de egy valamire való tető 300 000 db cserépből áll. Ráadásul az égetett nm kétszerese a beépítve számolt darabszámnak, hiszen az egyik cserép ráfed a másikra. Ezt a darabszámot 2 nap (!) alatt előállítják a multinacionális cserépgyárak magyarországi vállalatai, ám azok mázatlan, alacsony hőfokú tárgyak, készáru formában fagyállóan nem mázazhatók, a gyártási sort megszakítani nem lehet, anyagot váltani lehetetlen. Másrészt a műemlékvédelmi hatóság mereven elzárkózik a nagyüzemi gyártmány sufnis mázazgatásától (jelzem, helyesen). Összességében ezt csalásnak, hazugságnak mondjuk, hiszen nem manufakturális úton készült a cserép, nem kézműves technika alkalmazásával.
A mázas műemléki tetőcserép gyártásra létezik jó megoldás, sajnos, ami az elmúlt évtizedekben zajlott hangos pecsétrázással, az nem ebbe a tárgykörbe tartozik…
Mi a szükséges 6000 db tárgyat kézműves módon, transzparens mázakkal, a műszaki követelmények messzemenő betartásával gyártottuk le. Az itt szereplő képekről már magam is nehezen tudom megállapítani, hogy az eredeti cserepek visszarakott darabjait látom-e, vagy már az általunk gyártott darabokat. Szerencsére a cél nagyjából ennek az érzésnek az elérése…